Acheru - Reisverslag uit Mukono, Oeganda van Marcel en Yvonne Donkelaar - WaarBenJij.nu Acheru - Reisverslag uit Mukono, Oeganda van Marcel en Yvonne Donkelaar - WaarBenJij.nu

Blijf op de hoogte en volg Marcel en Yvonne

05 Februari 2013 | Oeganda, Mukono

Acheru

Op dinsdag 15-01 was het dan zover om een bezoekje te brengen aan de revalidatiekliniek Acheru. Waar Marcel in 2011 3 maanden, met heel veel plezier, vrijwilligerswerk heeft mogen doen. Rond 10 u komen we aan en is en het is er erg rustig. We krijgen te horen dat er net een delegatie is vertrokken naar Gulu. Gulu ligt in het noord westen van Uganda, een regio waar voor kort nog Rebellen actief waren. Hier gaan ze om de 3 maanden naartoe om kinderen op te halen met orthopedische problemen. Maar we krijgen ook te horen ook dat de manager van de kliniek thuis is i.v.m. zwangerschapsverlof. Dus we lopen naar haar huis, gelukkig woont ze dichtbij, waar we met heel veel enthousiasme verwelkomd worden. Naar het bewonderen van haar nieuwste aanwinst krijgen we heel veel nieuwtjes te horen.
Bijna het hele personeel bestand is vernieuwd, 1 fysiotherapeut is naar NL/ Enschede vertrokken om de Nederlandse fysiotherapieopleiding te volgen.
Beide verpleegkundigen zijn vertrokken 1 werkt er nu in een ziekenhuis. De ander is gelukkig getrouwd, moeder geworden en is voor haar zelf begonnen.
Daarnaast is er een schooljuf aan genomen en een juf die naailes geeft. In 2011 werd er nog geen les gegeven, dus hier zijn we behoorlijk van onder de indruk.
Robert (een alleraardigste jongen) die nachtbewaker was heeft sponsor gevonden en volgt nu een vakopleiding bij de buren. Robert kreeg in 2011 te horen dat zijn vader zijn andere familie financieel ging ondersteunen. Dit betekende voor de Robert , de oudste van de kinderen, zijn school moest verlaten om te gaan werken. Toen moest hij ervoor zorgen dat zijn andere 2 zusjes en 2 broertjes wel naar school konden gaan. Dus wij zijn heel blij voor Robert.
Vervolgens kregen we te horen dat een lid van het management team veel te vroeg is overleden.
Maar er is nog meer nieuws, door een donatie uit Noord Ierland kon er een nieuw gebouw geplaatst worden. Hier wordt naailes gegeven op de machines die wij met de officiële opening cadeau hebben mogen doen, uiteraard mede mogelijk gemaakt door de mooie donaties die wij toen van jullie hebben mogen ontvangen. Helaas zijn niet alle machines probleem vrij gebleven. Gelukkig hebben toch aardig wat moeders en tienermeisjes een vaardigheid kunnen leren waarmee ze voor hun eigen inkomen kunnen zorgen. Verder zijn er nu aparte slaapkamers gekomen voor de jongens.
Ook heeft Acheru nu een depandance geopend in Gulu. Het is de bedoeling om alleen de kinderen met de ergste problemen mee te nemen en het verblijf in Mukono zo kort mogelijk houden. Ook hier hebben ze geleerd dat kinderen sneller herstellen in hun eigen vertrouwde omgeving. Uiteraard worden de kinderen met minder erge problemen in Gulu geholpen.

Inmiddels vanuit ons koude kikkerlandje. Lieve Groeten L,Y en M