Good to be back in Uganda… - Reisverslag uit Mukono, Oeganda van Marcel en Yvonne Donkelaar - WaarBenJij.nu Good to be back in Uganda… - Reisverslag uit Mukono, Oeganda van Marcel en Yvonne Donkelaar - WaarBenJij.nu

Good to be back in Uganda…

Door: Marcel & Yvonne

Blijf op de hoogte en volg Marcel en Yvonne

11 Januari 2014 | Oeganda, Mukono

De eerste week in Oeganda zit er al (bijna) weer op! Na een lange vlucht via Istanbul en Kigali landden we midden in de nacht wederom in Entebbe. Na het afhalen van ons visum, het oppikken van onze bagage en de eerste ‘welkom’ hetende stroomuitval terwijl Mars net naar het toilet was gegaan, werden we opgehaald door onze taxichauffeur en naar het guesthouse gebracht. Snel een lekker power-dutje doen om vervolgens ’s middags te meeten met Stone van het project en met Paul en Shabella. Super leuk hoor dat enthousiaste weerzien, Shabella is wel een beetje gegroeid en zo hoort het! Net alsof we niet weg geweest waren, terwijl het toch alweer een jaar geleden is toen we voor het laatst met voet op Oegandese bodem stonden.

We kletsen honderd uit en maken gelijk plannen om de volgende dag richting VIIU te gaan. Stone komt ons in de middag relaxed met de auto ophalen zodat ook onze koffers vol met spullen voor het project makkelijk mee kunnen in de auto, het betere werk. In de ochtend sjezen we eerst nog even met de bus en boda boda richting Kampala om met een van onze sponsors van de 4daagse kennis te maken: ‘Matoke Tours’! Voor hen staat de vakantiebeurs in Utrecht op het programma dus het kon nog net om even kennis te maken voordat ze zelf naar Nederland vliegen. Een leuk en warm onthaal en interessant om te zien en horen hoe deze reisorganisatie is opgezet en reizen verzorgt door Oost-Afrika, met name in Oeganda.

Net op tijd zijn we weer terug in het guesthouse om vervolgens onze trip voort te zetten naar VIIU. De weg naar het meer is nog steeds niet opgeknapt, jammer genoeg! De regering blijft het beloven maar tot op heden horen ook wij dat al sinds 2011. Enigszins ‘fascinerend’ maar vooral frustrerend voor de bevolking dat zo’n belangrijke slagader richting het grootste meer van Afrika er zo dramatisch bij ligt. Met nog geen 20 km per uur gaan we hottend en schokkend richting ons project, arme auto, arme schokbrekers… Maar dit keer zitten we niet opgevouwen in een matatu, dus van dat moment genieten we nog maar even volop, het heeft allemaal tenslotte ook zijn charmes :-)

Eenmaal aangekomen wacht de bevolking ons enthousiast op. Door de een naar de ander worden we warm onthaald. Maar Matov spant hierbij toch wel echt de kroon! Matov, in 2011 nog een jongetje, vorig jaar al een stuk groter, maar dit jaar in elk geval mij voorbij gegroeid komt letterlijk aanrennen om ons inclusief aanloopje eens even goed om de nek te vliegen. Wankelend blijven we nog net overeind staan, haha. Na de nodige toespraakjes, het legen van de koffers (uitdelen gaat nog gebeuren) en het luisteren van de gebeden is het dan tijd om eens even goed rond te kijken wat er allemaal gedaan is afgelopen jaar. En dat is behoorlijk wat! De kippenschuur is klaar gemaakt om op den duur, wanneer de financien het toelaten, hier kippen en eieren te gaan houden om inkomsten mee te kunnen genereren. Er zijn 2 weilanden gecreeerd voor de koeien op stukken grond van VIIU die vol stonden met onkruid en bomen. Dit alles is weggehaald en netjes afgerasterd. Er is een extra klas gestart zodat de kinderen nog een jaar langer op de VIIU school kunnen blijven en het winkeltje (waar ons donatiegeld is ingestoken) loopt en draait en levert op dit moment zelfs een beetje geld op. Daarnaast hebben de dames van de tailoring klas goede progressie geboekt en zijn nu zelf in staat om o.a. kleren te verstellen en te maken en ze maken nu o.a. de uniformen voor de school. Dit is wel echt super om te zien, wat twee naaimachines geschonken in 2011 al niet teweeg kunnen brengen! En daarnaast zijn we met Doreen aan het kijken hoe we onze basketry producten zo aan kunnen passen aan de Europese markt, n.a.v. tips en adviezen van o.a. het Afrikamuseum.

Samen nemen we nog even het budget door van afgelopen jaar en komen tot de conclusie dat er zelfs nog wat geld over is gebleven t.o.v. het budget wat we hadden gemaakt, heel fijn! Dit komt veelal door de gunstige koers van de Oegandese shilling, wat er nu voor zorgt dat we nog wat onderhoud kunnen plegen aan de schoolgebouwen & speelfaciliteiten. Alles wordt de komende periode voorzien van een nieuw likje blauwe verf wat ook wel echt hoognodig is…

Woensdag hebben we wederom bij VIIU doorgebracht. Deze dag stond in het teken van de zonnepanelen die we bij elkaar gelopen hebben in de Nijmeegse 4daagse. Paul heeft voor ons in het voortraject al wat research gedaan (o.a. bij Barefoot Power, onze sponsor) om te kijken wat de mogelijkheden zijn. Voor de bijna 1000 euro die we te besteden hebben is er behoorlijk wat mogelijk. Echter wil nu het feit dat er in de buurt van VIIU twee huizen zijn gebouwd door wat rijkere mensen die maar wat graag op het elektriciteitsnet van Oeganda aangesloten willen worden. Dit is mogelijk voor hen maar heel kostbaar als ze dat alleen moeten doen. Alsof het zo heeft moeten zijn hebben zij vorige maand bij VIIU aangeklopt om te kijken wat de mogelijkheden zijn om dit samen te doen en of daar interesse voor bestaat. Op zo’n kilometer afstand hemelsbreed is namelijk een school gelegen die pas op het elektriciteitsnetwerk is aangesloten, waardoor het netwerk steeds dichter bij VIIU komt te liggen. Van daaruit zou de stroom doorgetrokken kunnen worden richting de huizen en verder door naar VIIU. Om ons project te kunnen bereiken zijn 6 palen nodig (á 1.000.000 UGX per paal), maar doordat de huizen nu mee zouden willen doen nemen zij ieder een paal voor hun rekening, waardoor het totaal uit gaat komen op een investering van zo’n 4.000.000 UGX voor VIIU. Met de vierdaagse hebben we ong. 3.300.000 UGX op weten te halen, dus we zijn er bijna! Ook in Oeganda moet stevig onderhandeld worden dus we zijn nu druk aan het kijken of dit allemaal kan binnen ons budget en wat er verder nog bij komt kijken. Het zou echt FANTASTISCH zijn als we VIIU aangesloten kunnen krijgen op het reguliere elektriciteitsnet van Oeganda! Dat overstijgt alle verwachtingen van de zonnepanelen actie. Na wat rondvragen hier bij iedereen die we spreken zou iedereen volmondig het reguliere elektriciteitsnetwerk verkiezen boven de zonne-energie. De panelen gaan niet levenslang mee en leveren minder elektriciteit op is een veelgehoord argument. Maar wat nog veel geweldiger is: alle huizen gelegen aan de route van de palen kunnen op relatief eenvoudige wijze ook aangesloten worden en op deze manier van elektriciteit worden voorzien. Dat is niet het hele dorp maar daar zouden zeker een aantal huishoudens in de toekomst van kunnen profiteren.

Bizar om dan ineens hier zo weer rond te lopen om met eigen ogen dit soort mogelijkheden te bekijken. Wat heb ik die verdomde vierdaagse trainingen afgelopen jaar af en toe vervloekt, en wat was ik soms zo helemaal klaar met die oefen km-ers, ondanks dat Mars ook vaak heeft meegesjokt. Natuurlijk weet je wel waarvoor je loopt maar toch is dat op afstand ook weer anders, hoewel de 4daagse zelf een heel groot feest was! Maar als je dan nu weer hier bent en ziet wat het op kan gaan leveren en nog meer dan gedacht, tja (klinkt cliché) maar dan gaan we met liefde nog een keer zo’n uitdaging aan of nog twee keer of nog…. en nu echt oppassen wat we hier zwart op wit gaan publiceren ;-) Dus helemaal TOP donateurs, super dank! Wij hopen dat we jullie net zo blij maken met deze update!

En wat hebben we zoal nog meer gedaan deze week:
Shabella is komen logeren, gezellig! Jullie ooit een kind meegemaakt dat ’s ochtends netjes op haar bed stilletjes blijft zitten wachten totdat je wakker wordt en gaat kijken hoe het met haar is? Volgens haar was ze al eventjes wakker (oeps!) Voor haar zijn we afgelopen donderdag op zoek geweest naar een nieuwe school. De huidige school waar ze zit blijft beloven dat ze goed met voeding en water koken omgaan maar de praktijk blijkt jammer genoeg toch anders uit te wijzen. We hebben een mooie nieuwe school voor haar gevonden, dus hopelijk gaat dit aankomend schooljaar een stuk beter, dat blijft toch afwachten.

En we hebben de NL’se ambassade een bezoekje gebracht in de hoop dat ze ons kunnen helpen met het transport dilemma voor onze Oegandese handwerken. Dit blijft het grootste struikelblok en ook dit bezoek was nou niet echt optimistisch met als resultaat: ik zou er niet aan beginnen, veel te kostbaar en alles wat we al weten… Daar laten we het niet zomaar bij zitten dus eerst nog maar even op bezoek bij wat logistieke dienstverleners zelf die nog op ons lijstje staan. Iemand moet ons toch kunnen helpen op dit vlak zou je denken en anders hebben we echt een gat in de markt gevonden…. Vraag is alleen of je daar je vingers aan wilt gaan branden maar wie niet waagt wie niet wint! Even laten bezinken allemaal. En we hebben Uganda Crafts bezocht, ook helemaal leuk en fijn om weer wat ervaringen te kunnen delen en tips en adviezen in te winnen.

Vandaag een relaxed dagje bij het guesthouse en morgen weer naar het dorp! Uitgenodigd voor een feest waarbij de arme mensen in het zonnetje gezet gaan worden door de wat rijkere mensen. De voorbereidingen zijn in volle gang en we het laten het morgen vanzelf over ons heen komen wat onze taak van de dag gaat worden, want dat die er zal zijn, is zeker! (Misschien alvast een speech gaan bedenken ;-)

Tot zover,
Liefs vanuit zonnig Oeganda en geniet van het weekend!
X, M&Y

• 11 Januari 2014 - 13:11

Lisette:

Super super nieuws!! Ik zit echt helemaal ontroerd te lezen wat de hele VIIU clan in het afgelopen jaar heeft bereikt. Klinkt als een mooi stukje werk waar met zoveel liefde en toewijding aan gewerkt wordt om de mooiste dingen op de rit te krijgen. Echt GEWELDIG! En natuurlijk ook de nodige credits voor jullie zelf! Geef je iedereen een dikke knuffel!? XXX
    p.s. Mis trouwens het leuke matatu verhaal......

• 11 Januari 2014 - 16:49

Karin:

Dag dag ... Geweldig hoor en dikke pluim voor jullie beide! Ik lees vooral wat emotie met je kan doen; hoe vaak ga je nog de 4daagse lopen .... Hihi veel plezier daar!

• 12 Januari 2014 - 13:15

Pa En Ma:

Geweldig om jullie verhaal te lezen. Zo langzamerhand gaat daar nu vanalles veranderen. Fijn toch dat jullie daar aan bijdragen. De groeten van ons ook aan Shabella. Dikke knuffel.

• 12 Januari 2014 - 13:20

Rudy:

Wat leuk om te lezen zeg! Keep up the good work!

• 12 Januari 2014 - 17:39

Anna&Edwin:

Hi broer&schoonzus,

Mooi verhaal, veel nieuwe ontwikkeling bij jullie afwezigheid en door jullie support aan hun.
    Maakt het daardoor ook daar steeds iets leefbaarder in hopenlijk hun eigen nieuwe Makro economietje.

Groeten/liefs uit het zonnige en toch nog witte Oostenrijk

• 13 Januari 2014 - 17:10

Wim Petersen:

Dank voor jullie verhaal. Goed om te lezen dat jullie "de steen in de rivier al iets verlegd hebben "
    Succes en veel groeten, je moeder zei dat ik ook naar het filmpje moest kijken. Doen we !!!!